Gör fart lätt : BENETEAU FIRST 36
Välkommen till den senaste modellen i vår nya serie av högpresterande cruiser-racers.
Med en vikt på endast 4,8 ton och ett krysställ på 80 kvadratmeter, presenterar den nya First 36 helt enkelt en annorlunda seglingsupplevelse.
Egentligen tror vi att det är första gången en vanlig produktionsbåt med full-cruising egenskaper, en medelprislapp och med det fulla stödet från världsomfattande distributionsnätverk har drivits så långt mot verklig högpresterande segling.
Men det vi verkligen är stolta över är att göra nivå av snabb, rolig segling tillgänglig för alla. Eftersom First 36 har gjort fart lätt, tror vi att du helt enkelt kommer att segla mer.
SKILLNADEN
Den största skillnaden från de flesta andra båtar som är märkta som cruiser-racer är detta: I en First 36 är du inte längre låst i deplacement hastighet.
Den främsta anledningen till detta är dess låga vikt. Att gå 9, 10 eller 11 knop istället för 5, 6 eller 7 knop gör seglingen roligare. Det gör också din kryssningsradie större. Du kommer inte bara njuta av att segla mer med den här båten. Du kommer också att tillbringa mer tid under segel.
SEGLINGSUPPLEVELSEN
Uppdraget för teamet bakom First 36 var att ta bort dramatiken från att åka fort. Segelplanen, undervattenskroppen och styrsystemet är så välbalanserade att båten kan pressas riktigt hårt utan att tappa kontrollen. Du kan styra en First 36 med fingertoppskontroll i hård motvind såväl som en snabb, planande tur i medvind.
HUR MAN GJORDE DET
Allroundhastigheten, sjödugligheten och stabiliteten hos First 36 har sipprat ner från moderna offshore-racers. Beneteaus marinarkitekt, Sam Manuard, arbetar i fronten av denna utveckling.
Sedan gavs designen till PURE Design & Engineering, ett team som är känt för att göra strukturella beräkningar för America’s Cup-båtar, IMOCA och TP-52 – med andra ord, de snabbaste racerbåtarna i världen.
Detta upprepades i oändliga cykler genom designprocessen där Lorenzo Argento och Gigodesign, tillsammans med ett team från Beneteau och Seascape, formade projektet till den nya First 36.
Hela båten är vakuuminjicerad, “fully-cored” GRP kompositstruktur – inklusive skott och de flesta interiördelar. Nästan alla inredningselement bidrar till båtens strukturella styrka.
VARIERADE SEGLINGSSTILAR
First 36 är designad för att passa en mängd olika seglingsstilar: cruising med familj och vänner, shorthanded segling, klubbracing eller distansracing med en hel besättning.
För att underlätta allt detta har sittbrunnen två distinkta lägen: ett för racing/shorthanded segling och ett för cruising.
I racingläge har den öppna T-sittbrunnen tillräckligt med utrymme för att man enkelt ska kunna förflytta sig mellan ergonomiska arbetspositioner.
I cruising-läge är sittbrunnen försedd med löstagbara lådor för att förlänga bänkarna – och ett sittbrunnsbord. Detta förvandlar sittbrunnen till en mer lounge-liknande, avkopplande miljö.
Däcksutrustning är uppgraderad både i storlek och kvalitet.
MER ÄN BARA 36 FOT
Utrymmena under däck är en återuppfunnen layout av den legendariska First 40,7. Deras enorma volym kommer som en naturlig konsekvens av skrovets moderna, prestandaoptimerade linjer.
Även om det mesta av interiören är av strukturella element i vakuuminjicerad GRP, har varmt trä använts för durken, dörrar, bord och dekor. En slät innerliner och omgivande ljus skapar en atmosfär där du kommer att känna dig hemma och avslappnad före och efter segling
En fristående köksö innehåller ett stort kylskåp, kopplat till pentryt med en avtagbar skärbräda.
WC:ns utrymme minskar avsevärt tack vare ett hopfällbart handfat.
I de två multifunktionella akterhytterna kan två personer sova bekvämt. De kan också förvandlas till enorma förvaringsrum vid behov – tillräckligt stora för en surfbräda.